شرحی بر دعای روز بیستوهفتم ماه رمضان/رهایی از وِزر گناه، بزرگترین هجرت است
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۲۹۴۸۶
حجتالاسلام والمسلمین بصیری معتقد است که بزرگترین هجرت از تنگنا به فراخی و آسایش همان خروج از وِزر گناه به آسایش مغفرت الهی است. ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات
حجتالاسلام والمسلمین «حمیدرضا بصیری» محقق علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، دربارۀ مضامین مطرح شده در دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان گفت: از مضمون این دعا نمیتوان حدس زد که شب بیست و هفتم، لیلةالقدر است، زیرا روایاتی که شبهای دیگری را لیلةالقدر دانستهاند از جهت سند و دلالت و نیز کثرت روایات و شهرت روایی بر این روایت (دعا) برتری محسوس دارند، حتی ممکن است این دعا، به اصطلاح، مقلوب متنی باشد؛ یعنی دعای روز بیست هفتم آن با یکی دیگر از روزها، عمداً یا سهواً جابجا شده باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اما صرفنظر از این مطالب، نکته قابل توجه این است که هر احتمالی - هر چند شب بیست و هفتم - برای شب قدر داده شود، از این دعا میتوان چنین برداشت کرد که دست کم تا پایان روز بیست و هفتم ماه رمضان، امید بهرهگیری از فیوضات شب قدر وجود دارد و بلکه میتوان گفت که تا پایان ماه مبارک رمضان یا تا شب قدر سال بعد این چشمه فیّاض وجود دارد و هر لحظهای که نور ایمان و قرآن در دل کسی تابید، قدر وی در همان لحظه رقم خواهد خورد.
بیشتر بخوانید:
ثواب زیارت امام حسین(ع) در شب قدرشرحی بر دعای روز بیست و دوم ماه رمضان/ شب قدر، اوج تفضّل الهی بر بندگان استعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در هر حال، چنانچه این رزق معنوی قدر برای هر کس دست یافتنی شود، تمام سختیهای زندگی او به آرامش تبدیل میشود، زیرا در حقیقت، لیلةالقدر شب تبدیلها و تغییرهاست.
حجتالاسلام والمسلمین بصیری با بیان اینکه مسیر رسیدن به پیشرفت و آرامش در میان سختیها و همراه با تحمل آنهاست، گفت: آسایش و آرامش، ارمغان تنگناها و دشواریهاست، چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً».
این محقق علوم قرآن و حدیث یادآور شد: در این میان بزرگترین هجرت از تنگنا به فراخی و آسایش همان چیزی است که در این دعا خواسته شده است. این هجرت همان خروج از وِزر گناه به آسایش مغفرت الهی است که در این دعا از پروردگار خواسته شده و دست یافتن به آن بزرگترین تحفه شب قدر است.
انتهای پیام/
R1410/P1439/S4,37/CT3 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۹۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
امروز بیستم ماه شوال(۲۰ اردیبهشت) مصادف است با سالروز تبعید حضرت امام موسی کاظم(ع) از مدینه به عراق. ما به همین مناسبت به سراغ دکتر مرتضی انفرادی، پژوهشگر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب مقدس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی رفتیم و در مجالی کوتاه درباره این هجرت با وی گفتوگو کردیم که اینک پیش روی شماست.
جناب آقای دکتر انفرادی، ما در تاریخ اسلام برای پیامبر اکرم(ص) هم با این موضوع روبه رو هستیم، درست است؟
بله همانطور که اشاره کردید، این مسئله حتی برای پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نیز صورت گرفت و ایشان با توجه به مقتضیات زمان، از مکه هجرت و به شهر یثرب که بعداً به مدینه النبی (ص) شهرت یافت، مهاجرت فرمودند.
لطفا درباره معنای این هجرت هم توضیح دهید و بفرمایید در زندگی اهل بیت(ع) از چه زمانی آغاز شد؟
هجرت اجباری و سفر از روی اکراه در زبان عربی با عبارت "اِشخاص" بیان میشود و در زندگی اهل بیت(ع) بهجز دوران اسارت ایشان در واقعه کربلا، به طور مشخص از امام کاظم(ع) شروع شد، به عبارتی زمانی که امام رضا(ع) در عنفوان جوانی و در سن 31 سالگی به سر میبردند شاهد دستگیری و تبعید پدر ارجمند و بزرگوارشان از مدینه به عراق بودند.
بیستمین روز از ماه شوال بنابر نقل بسیاری از اخبار تاریخی مصادف است با سالروز این واقعه که در سال 179 هجری قمری روی داده است. در واقع این هجرت و سفر اجباری از امام کاظم(ع) آغاز شد و برای فرزندان ایشان ادامه یافت. در این باره بفرمایید.
بله، الزام به ترک وطن و سفر اجباری برای خاندان پیامبر از امام کاظم(ع) آغاز و این موضوع برای فرزند برومندشان امام رضا(ع) و نیز ابناء الرضا شامل امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، امام عسکری(ع) ادامه یافت به همین دلیل است که مشاهد مشرفه و حرمهای مطهر این بزرگواران از مدینهالنبی فاصله زیادی دارد.
جناب انفرادی بفرمائید مطالعه منابع تاریخی درباره دستگیری و تبعید حضرت امام موسی کاظم(ع)، ما را با چه عللی مواجه میکند؟
در خصوص دستگیری و تبعید امام کاظم(ع)علتهای متعددی بیان شده است، نخست اینکه ایشان فرزند امام صادق(ع) بودند که آن حضرت توانستند با برگزاری کرسیهای علمی، هویت ناب اسلامی را در تمام جهان اسلام گسترش دهند و این موضوع برای دستگاه حاکمیت ناخوشایند بود.
همچنین امام کاظم(ع) با پایهگذاری شبکه وکالت و ارسال نمایندگان باعث شده بود که سردمداران حکومت در تنگنای سیاسی و اجتماعی قرار بگیرند. علت دیگر این است که حسادت به جایگاه رفیع و مقام والای امام، از سوی برخی از نزدیکان و خاندان به طور خاص برادرزاده امام کاظم(ع) به نام محمد بن اسماعیل، سبب شد که آنها نزد خلیفه از امام بدگویی کنند و سبب برانگیختگی کینه خلیفه شوند. از این رو خلیفه عباسی، امام کاظم(ع) را از مدینه به عراق و به شهر بصره تبعید و به مدت یکسال در آنجا زندانی کرد و سپس ایشان را از بصره به بغداد منتقل و در همان شهر به شهادت رساند که حرم مطهر ایشان امروز در کاظمین مطاف بسیاری ازعاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) است.